19.04.2009

Walijski chleb z czosnkiem

Przepis oczywiście z mojej ukochanej książki o chlebach.  Tytuł w oryginale to Welsh Caly Pot Loaves - czyli walijski chleb wypiekany w glinianych doniczkach.  Na zdjęciach doniczkowe bochenki wyglądały przepięknie, ale ja jednak nie odważyłam się używać ich w tym celu.  Z resztą nie bardzo wiem, jak miałabym wtedy ten chlebek kroić.  A smak?  No cóż dodatek czosnku, szczypiorku, czy cebuli (bo też można, chociaż ja nie dawałam) sprawia, że chleb ma cudowny zapach i równie zniewalający smak.  Ale nie próbujecie jeść go z dżemem :)




Składniki:


  • 115 g mąki pszennej razowej
  • 350 g pszennej mąki chlebowej
  • 1 1/2 łyżeczki soli
  • 15 g drożdży
  • 150 ml letniego mleka
  • 120 ml letniej wody
  • 50 g roztopionego masła
  • 1 łyżeczka posiekanego szczypiorku
  • 1 łyżeczka natki pietruszki
  • 1 łyżeczka posiekanej szałwii (pominęłam)
  • ząbek czosnku, rozgnieciony (ja dałam 2)
  • jajko (do posmarowania)
  • kminek do posypania (ja dałam słonecznik)




Wykonanie:

Mąkę, sól przesiać do dużej miski i zrobić wgłębienie. Drożdże rozpuścić w odrobinie mleka i dodać pozostałe mleko. Roztwór wlać do mąki i posypać odrobiną mąki z brzegu. Przykryć miskę i odstawić w ciepłe miejsce na 15 minut.

Dodać do mąki i drożdży wodę, roztopione masło, zioła i czosnek. Wymieszać az powstanie ciasto. Wyłożyć na oprószona mąką powierzchnię i ugniatać przez 10 minut. Ciasto włożyć do naoliwionej miski , nakryć naoliwioną folią przezroczystą i ostawić do wyrośnięcia w ciepłe miejsce na 1 - 1 1/2 godziny aż do podwojenia objętości.

Ciasto wyłożyć na stolnicę i odgazować (lekko przycisnąć). Jeśli pieczemy w doniczkach, trzeba ciasto podzielić na 2 części. Ja piekłam w zwykłej formie keksówce, więc tylko uformowałam odpowiednio. Formę natłuścić i włożyć uformowane ciasto. Przykryć naoliwioną folią przezroczystą i odstawić do wyrośnięcia na 30 - 34 minut w ciepłe miejsce.

Nagrzać piekarnik do 200 stopni. Chleb posmarować rozkłóconym jajkiem i posypać ziarnami. Piec przez 35 - 40 minut, aż będzie złoty. Wyjąć i odstawić na kratkę do ostygnięcia.


Smacznego

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...