2.10.2014

Pleśniak ze śliwkami

To ciasto bardzo dobrze pamiętam z dzieciństwa.  Mama robiła je bardzo często. Dodawała do niego domowe powidła.  Potem z tego przepisu robiła też szarlotkę, ale już bez dodatku kakao.  Pleśniaka nie jadłam jednak od wielu lat.  Ostatnio kiedy przeglądałam zeszyt z przepisami mojej mamy, odnalazłam przepis na pleśniak.  Zrobiłam więc sama, ale zamiast powideł dałam mocno pomarszczone węgierki.  Wyszło przepysznie.




Składniki:
  • 4 jajka (oddzielnie żółtka i białka)
  • 3 szklanki mąki (ok. 450 g)
  • 250 g masła
  • 3 łyżki kakao
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 3 łyżki cukru do ciasta
  • 1 szklanka cukru do białek
  • ok. 500 g śliwek

Wykonanie:
Mąkę i proszek siekamy z masłem.  Dodajemy żółtka i 3 łyżki cukru.  Szybko zagniatamy ciasto.  Można też wrzucić wszystkie te składniki do misy robota i wyrobić kruche ciasto (moje miało konsystencję mokrego piasku).  Masę podzielić na dwie części.  Jedną połowę wyłożyć na dno blachy (30 x 20 cm)wyłożonej papierem do pieczenia i delikatnie ugnieść ciasto.  Na ciasto wyłożyć umyte, osuszone i pozbawione pestek śliwki, skórką do dołu.  Pozostałe ciasto podzielić na 2 części.  Do jednej dodać kakao i wymieszać.  Posypać śliwki ciemnym ciastem. Białka ubić na sztywno z cukrem.  Wyłożyć na ciemne ciasto.  Na pianę wysypać pozostałe ciasto (jasne).  Wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 stopni na 30 - 40 minut.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...