10.04.2013

Włoski chleb czekoladowy "w ciemno"

Gdyby tylko dało się sfotografować zapach, to byłoby to najpiękniejsze zdjęcie na tym blogu.  Ten chleb pieczony był w ciemno w ramach akcji Anny Marii.  Przepis pochodzi z tego bloga.  Aniu dziękuję za wynalezienie tego cuda i przemiłą akcję.   Tutaj możecie zobaczyć wszystkie chleby.




Składniki:
Na Biga Naturale:
  • 28 g zakwasu (u mnie żytni, dokarmiony 12 godzin wcześniej)
  • 32 g mąki pszennej chlebowej
  • 18 g wody


Wykonanie:
Wszystko składniki na bigę wymieszać dokładnie w misce.  Przykryć i odstawić na około 8 godzin.

Składniki na ciasto właściwe:
  • biga (całość, podzielona na mniejsze kawałki)
  • 393 g mąki pszennej chlebowej
  • 248 g wody
  • 71 g (4 łyżki) miodu
  • 1 łyżka ekstraktu waniliowego
  • 25 g kakao
  • 1/4 łyżeczki drożdży instant
  • 10g (1 łyżka) soli (u mnie morska)
  • 78 g groszków czekoladowych (dałam czekoladę pokrojoną na mniejsze kawałki)

Wykonanie:
Wszystkie składniki, poza czekoladą, wyrabiać dokładnie przez kilka minut.  Kiedy gluten dobrze się rozwinie, odstawić ciasto aby odpoczęło przez około 5 minut.   Dodać czekoladę i wyrobić tylko do chwili, kiedy czekolada będzie rozprowadzona równomiernie po całym cieście.  Przełożyć ciasto do naoliwionej misy, nakryć i odstawić na 2 godziny.
Podzielić ciasto na 2 równe części i wstępnie uformować z każdej bochenek.  Odłożyć, aby ciasto odpoczęło przez 20 - 30 minut.  Uformować właściwe bochenki, nakryć i odstawić na 3 godziny. Moje wyrastały na stolnicy, bez foremek czy koszyka.
Nagrzać piekarnik do 205 stopni.  Przed samym wstawieniem chlebów do piekarnika, naciąć każdy 2 - 3 razy.  Do piekarnika, na spód, wstawić garnuszek z wrzącą wodą.  Wstawić chleby i piec przez 35-40 minut. (ja moje chleby piekłam na kamieniu i przekładałam ze stolnicy na łopatę.  Nie było to zbyt łatwe zadanie, ale się udało).  Można po 20 minutach obrócić bochenki.  Bochenki ostudzić przez godzinę. Podawać ze szklanką mleka, dżemem, twarogiem, miodem lub owocami.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...