28.02.2010

TPM Sourdough - Firmowy chleb piekarni po godzinach

To już uzależnienie.  Do tego odkryłam, że domowy chleb wciągnął nie tylko mnie.  Jak brzmiało pytanie mojego małżonka w chwili gdy wyjeżdżaliśmy na tydzień?  Nie było to pytanie o zamknięte okna, drzwi, zakręcony gaz itd.  Zapytał: "Zakwas dokarmiłaś?"
A chlebek firmowy?  Piękne ciasto, niby lepkie a jednak wspaniale się formowało, rosło tak jak należy.  Jedynie rozlazło mi się troszkę przy wykładaniu na blachę (na szczęście chlebek podrósł w trakcie pieczenia).
Dziękuję mistrzyniom TatterPolceMargot za wspaniały przepis i lekcję.





Składniki:

  • 200g zakwasu żytniego razowego (100% hydracji)
  • 290g wody
  • 400g białej pszennej mąki chlebowej
  • 100g pszennej mąki razowej
  • 1/2 łyżeczki drożdży instant (opcjonalnie, ja dałam)
  • 12g soli

1. Mieszanie.

Zaczyn wymieszać z mąka i wodą (ew. drożdżami). Zostawić na 20 minut. Następnie dodać sól i zagnieść gładkie, delikatnie lepkie ciasto.
2. Pierwsza fermentacja i składanie.
Zostawić do wyrośnięcia na 2 godziny w temp 24 C, składając ciasto raz po godzinie.
3. Formowanie.

Ukształtować okrągły bochenek i złączeniem w górę włożyć do koszyka. Kosz wsunąć do dużej foliowej torby.
4. Ostatnia fermentacja.
Ostatnia fermentacja powinna zając ok. 1 1/2 godziny.
5. Pieczenie.
Piec z kamieniem rozgrzać do 250C. Nacięty bochenek wsunąć do naparowanego pieca i piec z parą przez 10 minut. Temperaturę pieca zmniejszyć do 230C i piec jeszcze 25 minut.Przed pokrojeniem chleb należy dobrze wystudzić.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...