5.12.2015

Pani Walewska

Jakiś czas temu kolega przyniósł do pracy to ciasto.  Ponieważ nigdy wcześniej nie jadłam tak dobrej Pani Walewskiej poprosiłam o przepis.  Po kilku dniach dostałam piękny, odręcznie napisany przepis z adnotacją: Pani Walewska według przepisu babci Zosi.  Zrobiłam na imieniny mojego taty.  Nie wyszła może aż tak dobra jak ta oryginalna, ale jest naprawdę pyszna.  W końcu druga nazwa tego ciasto to Pychotka.



Składniki:
Ciasto kruche:
  • 2 szklanki mąki
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 1 cukier waniliowy (dałam 1 łyżkę domowego)
  • 1/2 szklanki cukru pudru
  • 200 g masła roślinnego (dałam masło ekstra)
  • 4 żółtka
  • 1 słoik dżemu z czarnej porzeczki
Beza:
  • 4 białka
  • 2 szklanki cukru pudru
  • 2 płaskie łyżki mąki ziemniaczanej
  • 1 szklanka zmiażdżonych orzechów
Krem budyniowy:
  • 0,5 l mleka
  • 2 łyżki mąki pszennej
  • 2 łyżki mąki ziemniaczanej
  • 1 cukier waniliowy (dałam 1 łyżkę domowego)
  • 2 żółtka
  • 250 g masła roślinnego (dałam ekstra)



Wykonanie:
Przygotować ciasto kruche.  Mąkę przesiać z proszkiem i cukrem waniliowym.  Dodać cukier puder, masło pokrojone w kostkę i 4 żółtka.  Szybko zagnieść ciasto siekając (ja robiłam w robocie).  Gotowe ciasto podzielić na 2 równe części. Na papierze do pieczenia rozwałkować 2 prostokątne placki.  Każdy posmarować dżemem porzeczkowym.  Wstawić do piekarnika nagrzanego do 175 stopni na 15 - 17 minut.  Wyjąć, ostudzić.
Przygotować bezę.  Białka ubić na sztywno dodają cukier puder i mąkę ziemniaczaną.  Tak ubita bezę rozsmarować na upieczonych i ostudzonych spodach.  Posypać posiekanymi orzechami.  Piec w piekarniku rozgrzanym do 175 stopni przez 15 minut.
Przygotować krem budyniowy.  Odlać 0,5 szklanki mleka.  Rozmieszać w nim mąki, cukier i żółtka.  Pozostałe mleko zagotować.  Do gotującego się mleka wlać przegotowaną zawiesiną i zagotować cały czas mieszając.  Budyń ostudzić.  Masło utrzeć dodając po jednej łyżce zimnego budyniu.  Gotowy krem budyniowy wyłożyć na jeden ostudzony placek i przykryć drugim.  Schłodzić w lodówce.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...