17.10.2012

Tort orzechowy


Oto tort upieczony na 40 rocznicę ślubu moich teściów.  Przepis na biszkopty podejrzałam u Joli(Jolu dziękuję za wszystkie cenne uwagi i te mailowe i telefoniczne).  Nie użyłam całych biszkoptów*, a tylko 1 blat z biszkoptu 6-jajkowego oraz 2 blaty z 10-jajkowego.  Została mi też odrobina kremu, ale nic się nie zmarnowało, zobaczycie.  
*Dlaczego nie użyłam całego biszkoptu?  6-jajkowy przekładałam tak niezdarnie, że zrobiłam w nim dziurę.  10-jajkowy lekko opadł mi w środku i nie chciałam zrobić tortu z dołkiem.




Składniki na biszkopt I:
  • 15 dag orzechów włoskich zmielonych
  • 6 jaj
  • 20 dag cukru
  • 2 łyżki tartej bułki
  • odrobina proszku do pieczenia


Wykonanie:
Oddzielić białka od żółtek. Żółtka utrzeć z cukrem do białości, dodać orzechy zmieszane z tartą bułką i proszkiem do pieczenia. Wymieszać. Na końcu delikatnie wmieszać pianę ubitą z białek. Przełożyć do tortownicy (o średnicy 28 cm) wyłożonej papierem. Piec w temperaturze 175 - 180 stopni przez ok. 20-30 minut (w zależności od piekarnika). Po ostudzeniu przekroić na 2 krążki (użyłam tylko 1). 

 Składniki na biszkopt II:
  • 10 jaj
  • 30 dag mielonych orzechów włoskich
  • ½ szklanki tartej bułki
  • sok z ½ cytryny (dałam z 1 limonki)
  • 25 dag pudru
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia


Wykonanie:

Utrzeć żółtka z cukrem w misce wstawionej do naczynia z gorącą wodą (ja ubijam mikserem, aż do podwojenia objętości). Przestudzić, od czasu do czasu miksując. Dodać sok z cytryny (limonki), orzechy, bułkę tartą i proszek do pieczenia. Wymieszać. Delikatnie wmieszać pianę z białek. Ciasto piec ok. 50 min w 170-180°C. Kiedy środek ciasta zesztywnieje wyjąć je z tortownicy (średnica 28 cm) i przykryć ściereczką. Po ostygnięciu przekroić na 2 krążki (przekroiłam na 3, ale użyłam 2).

Składniki na masę:
  • 1 kg sera mascarpone, schłodzonego
  • 5 łyżek cukru pudru
  • 400 g śmietanki kremowej 30%, bardzo zimnej
  • 100 g gorzkiej czekolady


Wykonanie:
Czekoladę roztapiamy w kąpieli wodnej.  Studzimy.  Ser mascarpone ubijamy z cukrem.  W osobnej misce ubijamy na sztywno kremówkę i mieszamy z serem.  Odkładamy około 1/4 masy mascarpone.  Mieszamy ją z ostudzoną czekoladą. 

Łączenie tortu:
Pierwszy blat smarujemy masą mascarpone, kładziemy drugi blat.  Smarujemy go masą czekoladową i przykrywamy ostatnim blatem.  Tort dekorujemy pozostałą masą mascarpone z wierzchu i po bokach.  Ozdabiamy.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...