27.04.2011

Wielkanocne bułeczki drożdżowe

Beatka potrafi kusić, oj potrafi. Tym razem skusiła mnie na tyle, że w Wielką Sobotę wstałam rano i jeszcze przed święcenim upiekłam bułeczki.  Cudne, maleńkie żółciutkie bułeczki, które doskonale prezentowały się w koszyczku a potem na Wielkanocnym stole.


 

Składniki:

  • ok. 180-190 ml letniego mleka (dałam około 170)
  • 1 łyżeczka suchych drożdży
  • 320 g mąki
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 60 ml oliwy (4 łyżki)
  • 2-3 łyżki syropu z agawy lub miodu (lub syropu z fiołków)
  • otarta skórka z 1 cytryny (nie dałam)
  • odrobina kurkumy lub szafranu dla koloru (dałam kurkumę)

opcjonalnie : żółtko wymieszane z odrobiną śmietany / mleka do posmarowania (smarowałam samym mlekiem)


Wykonanie:

Drożdże rozpuścić w ok. 1/3 mleka i odstawić na 5-10 minut. Mąkę wymieszać z solą (opcjonalnie dodając kurkumę lub szafran), wsypać do miski, zrobić wgłębienie i dodać drożdże (gdy ‘ruszą’, czyli gdy zaczną się pienić) oraz syrop z agawy / miód. Powoli dolewając mleko i oliwę (ilość użytego mleka zależy od wilgotności i typu użytej mąki) wyrabiać ciasto, dodając również otartą skórkę z cytryny (wyrabiamy ciasto przez ok. 5-8 minut, ‘hakiem’ miksera lub na lekko umączonym blacie). Gdy ciasto jest już gładkie, elastyczne i nie klei się do dłoni / do ścianek misy – uformować kulę, przełożyć do czystej, lekko wysmarowanej oliwą miski, przykryć (folią spożywczą lub wilgotną ściereczką) i odstawić do wyrośnięcia* na ok. 60 – 75 minut (ciasto ma podwoić objętość).
Następnie ciasto przełożyć na blat i formować z niego kuleczki (dla mnie idealna ich wielkość to ok. 15-17 g każda; zamiast używać wagi, ciasto możemy podzielić na 8 równych części a następnie z każdej z nich uformować 5 kuleczek). Z każdych 5 kuleczek ciasta uformować ‘koronę’, układając kuleczki na wyłożonej papierem blasze tak, by lekko się stykały (w środku pozostawiamy puste miejsce). Następnie bułeczki przykryć i pozostawić do ponownego wyrośnięcia (ok. 20-30 min.)
W tym czasie rozgrzać piekarnik do 180-200ºC.
Wyrośnięte bułeczki posmarować żółtkiem wymieszanym z mlekiem / śmietaną i piec je przez ok. 20-25 minut, aż będą rumiane (jeśli zbyt mocno się rumienią, możemy obniżyć temperaturę lub przykryć je folią aluminiową). Wystudzić na kratce.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...